Sjoukje en Quint op reis

Paaseiland

Vanaf het vliegveld van Paaseiland was het een 2 minuten durende rit naar Hanga Roa, het enige stadje op dit afgelegen eilandje met 5.000 inwoners. Eenmaal in het guesthouse kregen we een heerlijk ontbijt met allerlei verse vruchten en verschillende soorten kaasjes en sprong er een piepklein wit kittentje op Sjoukje's schoot op zoek naar kaas en ham. De daarop volgende 4 nachten sliepen wij dus met een kitten op onze kamer tussen ons in. Dat het schattige beestje vlooien had was uiteraard van onderschikt belang. Het enige waar we echt op moesten letten was ‘oma', de oude vrouw die de keuken runde en iedereen een draai om de oren gaf die ze het poesje zag voeren.

Paaseiland is belachelijk duur omdat alles moet worden ingevlogen dan wel ingescheept en het dichtst bijzijnde bewoonde eilandje is meer dan 2000km verderop. Een paar plakjes salami in het supermarktje kostte $8.- en wij zijn vanwege ons 12 jarig jubileum nog uit eten geweest voor $85.- Een dag tour met gids en busje kost $60pp en fietsen huren $20pp.
De beste deal op het eiland is waarschijnlijk de tonijn-kaas empanada voor $5.- die erg groot en lekker is en die je op elke straathoek wel kunt krijgen.

Om het eiland en haar beelden te bekijken (het zijn er veel) zijn wij 1 dag wezen mountainbiken en hebben wij 1 dag een tour met een gids gedaan. Vooral die dagtour was zeker de moeite waard. Een stinkhippie uit ons guesthouse wilde die tour ook wel doen, maar vond $60 uiteraard belachelijk duur, dus hij besloot te gaan lopen... De tour per bus duurt toch al gauw 8 uur. Ergens in de middle of nowhere kwamen wij hem weer tegen en hij zou nooit voor het donker terug zijn, dus besloot onze gids hem maar mee te nemen, met als gevolg dat hij dus gratis de helft van onze tour meedeed... En dan aan het einde ook geen tip/fooi geven ofzo terwijl je weet wat zo'n tour normaal kost. Walgelijk.

De mountainbiketour viel ons behoorlijk zwaar, na 7 maanden niet bewogen te hebben is 6 uur heuvel op, heuvel af wellicht niet direct het prettigste om te doen. De volgende dag lagen wij dan ook de hele dag met spier- en zadelpijn plus kitten in foetushouding op ons bed een beetje zielig te wezen.

's Avonds hebben we nog een pracht van een voetbalwedstrijd mogen aanschouwen in het stadje. De enige echte derby van Rapa Nui (Paaseiland) tussen Hanga Roa en Hange Repa met als inzet de ‘Copa Lan'. Het ‘stadion' was voor iedereen vrij toegankelijk en het niveau was niet mis. Na de eerste helft (1-0 voor Hanga Roa) hielden wij het wel weer voor gezien, maar een ervaring was het zeker.

Op onze een na laatste dag gingen wij vol goede moet op pad om de vulkaankrater te beklimmen, want dat moest echt prachtig zijn. Met een fles water en gesmeerde broodjes in de rugzak liepen wij het stadje uit langs het vliegveld richting de vulkaan...
Kennen jullie dat, dat je beide vindt dat je iets moet doen, maar er beide geen zin in hebt en dan maar hoopt dat de ander voorstelt om het niet te doen, zodat jij over je hart kan strijken om die ander z'n zin te geven, terwijl je dat stiekem maar al te graag doet?
Goed, het duurde uiteindelijk toch nog dik een half uur voordat we weer met de kitten op schoot in het zonnetje konden zitten onder de mangoboom bij ons guesthouse onder het genot van een glaasje koude Crush (mierzoete nepFanta). De krater hebben we niet meer gezien, maar het was wel goed zo, de uitputtende veldslag die Vegas heet lag immers nog in het verschiet en wij zouden onze krachten nog hard nodig hebben.

S&Q

N.B.
- Het vliegveld van Rapa Nui is ooit door NASA aangelegd als uitvalbasis voor spaceshuttles. NASA heeft ook de enige verharde weg op het eiland aangelegd.
- Er is 1 strand op het eiland waar je kan zwemmen. De rest is gevaarlijk vanwege de stroming.
- Dit ene strand is dan wel een van de mooiste stranden ter wereld met wat beelden op het strand, palmbomen, wit zand en prachtig blauw water.
- Vliegen met LAN naar en van Rapa Nui is erg duur, maar wel bijzonder comfortabel!
- Op het eiland is een magische steen die je moet aanraken voor ‘good luck'. Aangezien ons groepje uit louter Nederlanders bestond stelde onze gids maar voor om de steen over te slaan; Jullie Nederlanders zijn toch nooit geïnteresseerd in die dingen...

Tiara Tours